OVER HET WERK VAN ELLY STOELWINDER:
‘Minder is meer, maar soms is meer nodig om tot minder te komen’.
Dit statement is kenmerkend voor het werk van Elly Stoelwinder. Het is een zoektocht naar de essentie.
Licht, ruimte, beweging en transparantie spelen een rol; thema’s als het naakt, relaties, portret, dans, en vooral de laatste jaren architectuur en (stedelijke) landschappen zijn inspiratiebronnen die zij vertaalt in zowel vlak als ruimtelijk werk.
Naast gemengde technieken op verschillende dragers zijn haar tekeningen in o.a. Japanse inkt op papier bekend. Ruimtelijk zijn lijnen en vlakken uit metaal en glas belangrijk.
Een krachtige lijnvoering kenmerkt haar naakten; dit echter zonder hard te worden, het werk blijft sensueel; de afgebeelde houdingen refereren aan een stemming, een staat van zijn. In weer andere werken is juist de zindering van kleur en de huid essentieel. Ook daar zijn de krachtige lijnen aanwezig.
Spiegelen heeft ze altijd fascinerend gevonden.
Het experiment vormt een onderdeel van het werk, materialen en/of dragers uitproberen en toepassen blijft steeds opnieuw een uitdaging. Sinds 2004 werkt ze met (vlak)glas. Begin 2008 heeft ze een door haar ontworpen glazen tussenwand uitgevoerd (hal gemeentehuis Opsterland, Beetsterzwaag). Later dat jaar 6 ramen voor Verpleeghuis Stellinghaven te Oosterwolde.
Ook in recent vrij werk gebruikt ze (vlak)glas als drager.
Haar werk is opgenomen in museale, bedrijfs- en particuliere kunstcollecties.
Zie voor voorbeelden uit de jaren 2000 - 2010 de volgende paginas.
De jaren 1986 - 1999 zijn nog 'under construction'.